podnośniki szyb

Wikipedia o elektrycznym sterowaniu szybami

Elektryczne sterowanie szyb lub elektryczna regulacja szyb (z ang.
power windows lub electric windows) - rozwiązanie techniczne stosowane w pojazdach mechanicznych/samochodach głównie osobowych, ciężarowych, terenowych itp. umożliwiające zamykanie i otwieranie szyb w drzwiach bocznych bez konieczności użycia siły ludzkich rąk (tzn.

ręczna regulacja wymagająca kręcenia korby przymocowanej do obicia drzwi).

Zamykanie/otwieranie szyb odbywa się na pomocą przycisków sterowania (góra/dół). Zależnie od przepływu prądu roboczego szyba jest podnoszona lub opuszczana; silnik prądu stałego obraca się w obie strony.

Każdy obrót silnika rejestrowany jest za pomocą czujnika Halla i przesyłany do urządzenia sterującego, które rozpoznaje aktualne położenie szyby na podstawie otrzymanych sygnałów. Stosuje się element zabezpieczający przed przypadkowym przyciśnięciem (np.

ręki lub szyi) między krawędzią szyby i ramą; działa on w trakcie podnoszenia szyby, rozpoznaje zwiększony opór (zwiększa się pobór prądu silnika), po czym zmienia na krótko kierunek prądu (szyba jest opuszczana).Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektryczne_sterowanie_szyb

Szyberdach - definicja

Szyberdach (ang.
sunroof, w autobusach: roof hatch) ? rodzaj okna zainstalowanego w dachu samochodu. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nazwa nie ma nic wspólnego z szybą, tylko z "szybrem" (niem.
Schieber (wym.: sziba) ? suwak; schieben ? przesunąć, spychać), czyli rodzajem uchylanej klapy. Szyberdach może być uchylany do góry lub przesuwany ku tyłowi samochodu, może także łączyć obie te funkcje.
Szyberdach ułatwia wietrzenie pojazdu.
Bardzo przydatny, gdy w upalny dzień zostawiamy auto na parkingu.
Dzięki wymianie powietrza, temperatura w środku jest niższa niż w autach bez wentylacji.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Szyberdach

Jak dzielimy akumulatory na różne rodzaje?

podnośniki szyb
W zależności od składu elektrolitu i budowy elektrod rozróżnia się następujące rodzaje akumulatorów: Akumulator kwasowo-ołowiowy (akumulator Plantego) ? w którym elektrolitem jest roztwór kwasu siarkowego, elektroda (?) wykonana jest z ołowiu (z dodatkami) w formie siatki, zaś elektroda (+) jest wykonana z tlenku ołowiu(IV) PbO2 immobilizowanego na ramce ołowianej ? tego rodzaju akumulatory są masowo wykorzystywane w samochodach. Zaletą akumulatora ołowiowego jest zdolność rozładowania dużym prądem przez krótki czas, prostota układu ładowania, niska cena w stosunku do pojemności.
Wadą jest znaczna masa przypadająca na jednostkę pojemności. Akumulator NiCd ? zwany też wtórną baterią alkaliczną ? w której elektrody są wykonane z wodorotlenku niklu i wodorotlenku kadmu, zaś elektrolitem są półpłynne lub stałe substancje o składzie chemicznym różniącym się w zależności od producenta, ale zawsze posiadającym silnie zasadowy (inaczej alkaliczny) odczyn. Akumulator NiMH ? ulepszona odmiana akumulatorów NiCd, w których jedna z elektrod jest wykonana z niklu, zaś druga elektroda ze spieku metali ziem rzadkich w atmosferze wodoru.
Rolę klucza elektrolitycznego spełnia gąbczasta struktura nasączona substancjami alkalicznymi oraz złożonym chemicznie katalizatorem.
System elektrochemiczny jest zdolny do absorpcji wydzielających się podczas ładowania gazów, szczególnie wodoru. Akumulator jest całkowicie szczelny i charakteryzuje się długą żywotnością. Akumulator Li-ion ? w których jedna z elektrod jest wykonana z porowatego węgla a druga z tlenków metali, zaś rolę elektrolitu pełnią złożone chemicznie sole litowe rozpuszczone w mieszaninie organicznych rozpuszczalników. Akumulator litowo-polimerowy ? odmiana akumulatorów Li-ion, w których ciekły elektrolit jest zastąpiony stałym elektrolitem polimerowym wykonanym z np.

gąbek na bazie poliakrylonitrylu.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_elektryczny

.

Widok do druku:

podnośniki szyb